Att få en god natts sömn är väldigt viktigt för oss människor och kan knappas underskattas. All forskning visar på att vi människor fungerar och presterar avsevärt mycket bättre om vi sover gott, inte bara över en natt utan över en längre tid. Motsatt kan dålig eller störd sömn skapa stora problem för oss i vårt privata och professionella liv. Vad kan man då göra för att förbättra sin sömn? Det finns ett antal tips och trix man kan testa som är enkla att implementera men som kan göra underverk.

Hjälpmedel i sovrummet

Överväg att använda mörkläggningsgardiner, ögonskydd, öronproppar, brus-maskiner, luftavfuktare, fläktar och andra apparater i ditt sovrum beroende på vad som stör dig. Vaknar du ibland tidigt på morgonen vid soluppgång och vet inte varför, är det möjligt att fågelkvitter stör dig vilket kan förhindras med öronproppar. Eller känner du ofta att du vaknar upp torr i mun och ansiktet, då kanske luften är för torr och en luftfuktare kan vara aktuell. Undersök och studera din sömn för att se var eventuella problem kan ligga och testa dig fram. Var öppen för olika möjligheter och lösningar som kan hjälpa dig att sova bättre och djupare.

Bekväma madrasser och kuddar

Sov på en bekväm madrass och kuddar som din kropp tycker om, se till att din madrass är bekväm och stödjande för din kropp. Båda kuddar och madrasser har en livslängd, de flesta madrasser har en livslängd på cirka 9 eller 10 år – inte mer. Ha bekväma kuddar i din säng och gör rummet attraktivt och inbjudande för sömn men också fritt från allergener som kan påverka dig och observera föremål som kan få dig att glida eller falla om du måste stå upp på natten. Precis som med hjälpmedel för att förbättra din sömn, är det rekommenderat att testa sig fram för att se vad som fungerar och ger dig en bättre sömn.